کد مطلب: 205450
اصول تغذيه صحيح در ايام نوروز
تاریخ انتشار : 1400/12/26 13:24:47
نمایش : 1085
متخصصان تغذيه معتقدند حفظ سلامتي در ايام نوروز با به حداقل رساندن مصرف کربوهيدرات‌هاي ساده ممکن است.
به گزارش هفت چشمه، حفظ سلامت خانواده به ويژه در ايامي مانند نوروز از اهميت بالايي برخوردار است. با توجه به تغييراتي که در الگوي مصرف غذايي خانواده ها در اين ايام به وجود مي آيد، رعايت نکاتي براي حفظ سلامتي افراد در ادامه سال، ضروري است.

اگرچه رعايت اصول تغذيه سالم  و مناسب در تعطيلات نوروزي، با توجه به عجين شدن فرهنگ پذيرايي ايراني ها به ويژه در ايام نوروز با تنقلات شيرين، چرب و شور پرکالري، کار آساني نيست اما با رعايت برخي اصول تغذيه اي مناسب و جايگزين کردن ميوه، سبزي و خشکبار به جاي انواع شيريني جات و تنقلات، مي توان ضمن جلوگيري از افزايش وزن و ابتلا به بيماري هاي مختلف، سالي سرشار از سلامتي و تناسب وزن را آغاز کرد.

جلال الدين ميرزاي رزار رئيس انجمن تغذيه ايران در گفت‌وگو  با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ما هميشه و در همه حال چه در ايام کرونا و چه در ايام نوروز  بايد از يک رژيم غذايي سالم و متنوع و کافي و متعادل استفاده کنيم.

رزاز ادامه داد: وقتي مي‌گوييم رژيم غذايي بايد متنوع باشد يعني از همه گروه‌هاي هرم تغذيه سالم و همه گروه‌هاي غذايي شامل کربوهيدارت، چربي، پروتئين، سبزيجات و لبنيات استفاده شود.

رزار در مورد کافي و متعادل بودن رژيم غذايي، گفت: ميزان انرژي دريافتي ما بايد با انرژي مصرفي و خروجي ما متناسب باشد و تعادل بين آن‌ها برقرار باشد.

رئيس انجمن تغذيه ايران بيان کرد: در ايام کرونا و با توجه به افزايش حضور افراد در منزل و به ويژه با توجه به تعطيلات عيد و استراحت کامل، ميزان انرژي دريافتي و انرژي مصرفي، تناسب ندارد و در نتيجه باعث اضافه وزن و چاقي مي‌شود.

توصيه دو متخصص تغذيه در مورد تغذيه مناسب نوروز

پياده روي روزانه در نوروز مفيد و تاثيرگذار است

رزار در مورد راهکارهاي پيشنهادي براي سلامت در تعطيلات نوروز گفت: با توجه به تعطيلات نوروزي و فصل بهار که شرايط بسيار خوبي به لحاظ آب و هوايي در اين فصل برقرار است، مي‌توان روزانه حدود نيم ساعت تا ۴۵ دقيقه پياده روي که مادر همه ورزش‌ها هست را در ساعات مختلف در دستور کار قرار بدهيم. بهتر است در اين زمان، بين ۸ تا ۱۱ کيلومتر پياده روي داشته باشيم اما صرفا قدم زدن نباشد، بهتر است حالتي بين راه رفتن و دويدن باشد به شکلي که ضربان قلب تا دو برابر افزايش پيدا کند.

رييس انجمن تغذيه ايران ادامه داد: مصرف مايعات در طول روز بايد افزايش پيدا کند، زيرا شرايط بسيار خوبي براي بدن ايجاد مي‌کند و موجب افزايش نشاط زيادي در بدن مي شود. 

او گفت: افرادي که ساعت‌هاي زيادي را در برابر تلويزيون سپري مي‌کنند، بايد توجه داشته باشند در مصرف آجيل و شيريني به ميزان زياد خودداري کنند و در کنار آن بيشتر ميوه و سبزي مصرف کنند. براي اثربخشي رواني خورد و خوراک در هنگام تماشاي تلويزيون، مي‌توان ساقه‌هاي کرفس و گل کلم و کلم بروکلي را به صورت تکه‌هاي کوچک و چيپسي برش زد و به جاي شيريني و شکلات مصرف کرد.

رزاز در مورد اهميت نقش در زمان کرونا گفت:  متاسفانه همچنان با اپيدمي کرونا در کشور مواجه هستيم؛ پيش بيني اين است که بعد از تعطيلات عيد و با توجه به مسافرت‌هاي نوروزي، پيک جديدي را تجربه کنيم. بهترين راه مقابله با کرونا، پيشگيري با رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي است. تقويت سيستم ايمني بدن نيز نقش بسزايي در پيشگيري از ابتلا به کوويد ۱۹ دارد.

او گفت: سيستم ايمني بدن را با چند روش مي‌توان تقويت کرد، اولين روش، مصرف تغذيه مناسب است. ديگر، داشتن خواب کافي و مناسب در ساعات شب است که يکي از مهمترين و تعيين کننده‌ترين مسائلي است که روي سيستم ايمني بدن تاثير مي‌گذارد. توصيه مي‌شود در اين ايام، ديرتر از ساعت ۱۲ نخوابيم و بيشتر از ساعات روز استفاده کنيم. سومين راه تقويت سيستم ايمني بدن، افزايش فعاليت فيزيکي و ورزش و تحرک کافي است که پياده روي يکي از امن‌ترين و موثرترين انواع تحرک و ورزش است.

رزاز ادامه داد: آخرين روش موثر در افزايش تقويت سيستم ايمني بدن، استفاده از برخي مکمل‌ها مثل ويتامين دي است. مطالعات فراوان نشان داده است که مگادوز‌هاي ۵۰۰۰ هزار واحدي ويتامين دي،  طبق نظر پزشک بايد به صورت ماهانه مصرف شوند.

رييس انجمن تغذيه ايران افزود: از ديگر مکمل ها، مصرف ويتامين سي و ترکيب آن با روي يا زينک است. در حال حاضر که فصل مرکبات است که منابع غني ويتامين سي هستند توصيه فراواني به مصرف ميوه‌ها مي‌شود، اما ترکيب‌ها و شکل‌هاي مختلف ويتامين سي در داروخانه‌ها نيز موجود است که مي‌توان يک روز در ميان آنها را مصرف کرد.

توصيه دو متخصص تغذيه در مورد تغذيه مناسب نوروز

مصرف تغذيه مناسب و آب فراوان در سفر، ضروري است 

با توجه به شرايط خاص امسال به دليل کرونا،  سفرهاي نوروزي تا حدي کاهش داشته است اما همچنان مسافرت به شهرهاي زرد و آبي با رعايت شيوه نامه هاي بهداشتي، برقرار است و رعايت نکات تغذيه اي در طول سفر مي تواند به سلامت افراد کمک کند و سفري خوش را برايشان به ارمغان بياورد. 

کوروش صمدپور متخصص تغذيه و رژيم درماني در گفت‌وگو  با  باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:  با توجه به شيوع کرونا امسال نيز مثل پارسال، نورو متفاوتي داريم و ديد و بازديد‌ها و سفر‌ها شکل متفاوتي گرفته است، اما امسال سفر‌ها همچنان با رعايت پروتکل‌ها و محدوديت‌هاي مشخص، ادامه دارد.

صمدپور افزود: مساله مهم در سفر تغذيه مناسب است به گونه‌اي که در سفر مراقبت‌هاي لازم را داشته باشيم تا دچار بيماري‌هاي روده‌اي نشويم. يکي از موارد مهم مراقبت در خوردن آب آشاميدني است که نبايد از هر جايي آب استفاده کرد و اگر از آب چشمه يا رودخانه استفاده شد حتما بلافاصله از آب لوله کشي و آب معدني استفاده شود.

او ادامه داد: مسافران بايد مراقب باشند که از لبنيات محلي مثل دوغ و ماست که در کنار جاده‌ها به فروش مي‌رسد، استفاده نکنند. همچنين افرادي که به بيماري مزمن مبتلا هستند، حتما در هنگام سفر بايد دارو‌هاي خود را به همراه داشته باشند و در زمان مشخص استفاده کنند. بيماران مبتلا به فشار خون و ديابت در راس اين گروه قرار دارند.

اين متخصص تغذيه و رژيم درماني بيان کرد:  يکي از موارد مهمي که در زمان سفر توسط افراد رعايت نمي‌شود، مصرف آب کافي در زمان سفر است که منجر به مشکلات جدي گوارشي مثل يبوست مي‌شود.

او گفت: افراد بايد در ايام نوروز، از مصرف غذا‌هاي آماده و فست فود به ويژه در رستوران‌هايي که موارد بهداشتي را رعايت نمي‌کنند پرهيز کنند. استفاده از غذا‌هاي فرآوري شده در هر صورت مضر است. توصيه مي شود افراد در ايام عيد در مصرف آجيل و انواع شيريني و شکلات، زياده روي نکنند.

صمدپور بيان کرد: با توجه به هواي پاکي که وجود دارد اگر قصد مسافرت نداريد، روزانه پياده روي در فضاي باز را داشته باشيد. 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg